IS

På nettsiden:

Kontakt oss

Om IS

Temaoversikt:

1968

Afganistan

Antikapitalisme

Antirasisme

Faglig kamp

Klima

Krigen i Irak

Kultur

Kvinnekamp

Marxisme

Midtøsten

Nasjonalisme

Økonomi

Søk i arkivet

Avansert

website stats

space
space

boks Hva skjer

boks Lenker

boksInternasjonal Sosialisme

Møter, seminarer, demoer. Se hva som skjer. [mer]

Motstand på nettet [mer]

Abonner på Internasjonal Sosialisme. [mer]

Lyrisk kriger:

K’Naan

Rapperen K’Naan snakket i juli/august-nummeret av Socialist Review med Colin Smith om å vokse opp i Somalia og om å bruke beats mot USAs utenrikspolitikk.

linje

Publisert: 22.10.2007

- Din sound er veldig forskjellig fra tidas mainstream hip-hop eller rappemusikk. Du bruker veldig mye afrikanske rytmer og instrumenter i bakgrunnskompet.

- Det er en sound som bare kom naturlig. Du kunne ha spurt meg hva det kommer av at jeg snakker somalisk halve tida. Musikk er et direkte og ærlig uttrykk og forlengelse av hvem du er. Etter å ha tilbrakt halve livet i Afrika og den andre halvparten i Nord-Amerika, hva kan jeg gjøre som er ærlig? Det er min sound. Det er en sammensmeltning av to verdener. Og jeg kunne ikke la være å skape den som akkurat det.

- Somalia har den største innflytelsen på meg. Mye innflytelse kom fra Nord-Amerika fordi det var der jeg reflekterte over erfaringer med hjemland og hvor jeg ble tvunget til å føle at jeg var en utlending. Så noe av den misnøyen får meg virkelig til å ønske å skrive musikk, men begivenhetene som har formet meg, skjedde i Somalia.

- Ser du en forbindelse mellom det George Bush gjør i verden og hva som skjer i Somalia?

- Jeg mener krigsherrer er krigsherrer uansett hvor de er, enten det er i USA eller i Somalia. Det er den direkte relasjonen de har. Men de indirekte relasjonene er hvordan en kultur av imperialistisk dominans, økonomisk dominans, militær dominans og så videre kan bli en perversjon.

- Når du tvinger dine normer og verdier på et folk som allerede har sine veldefinerte verdier som kanskje er 1000 år eldre enn dine, viser du ringeakt for hvem de er. Den relasjonen er svært alvorlig, og jeg prøver noen ganger å ta den opp i mine sanger.

- Du sier på et av dine spor at hip-hop er som et verktøy eller et våpen for fattige mennesker slik at de kan uttrykke seg og slå tilbake. Du snakker også om en gangsta kultur, en referanse til mennesker som kanskje fordreier noe av meningen. Hvordan forklarer du den motsetningen?

- Det er egentlig ikke en motsetning – det er bare tilgjengelig hip-hop og ikke-tilgjengelig hip-hop, i alle fall i mainstream-kulturen. Det er ikke knapphet på god musikk – det er knapphet på å promotere god musikk. Hip-hop sier ganske mange viktige ting. Den er også ganske lyrisk. Det er bare avhengig av hvor du går for å høre på hip-hop. Og hvis du ser på mainstream TV, trenger du virkelig å tenke over hvem som promoterer den musikken og hvorfor.

- Vi har Mos Def som nettopp ga ut et album i USA kalt True Magic. Det har nettopp blitt tatt bort fra hyllene fordi ingen kjøper det. Det er ingen som virkelig vet at det er ute. Så det er det, og så er det det som er på TV hele dagen, og det er det samme selskapet som gir de ut. Det er der problemet ligger.

- Har du personlig følt at din musikk ikke har blitt spilt eller promotert, eller at folk ikke har hatt tilgang til den på grunn av dens budskap?

- Det er interessant, fordi jeg mener min musikk er forskjellig fra mye som tilstreber å være store hip-hop plater. Folk har en tendens til å finne ulike ting i musikken jeg lager. Så den finner sin plass i disse avenuene med mainstream format. Den tar bakdøra. I stedet for at jeg sier noe om en kvinnes rompe eller noe som skal spilles på MTV, har jeg en video som jeg laget i Kenya hvor jeg viser verdighet, makt og kamp. Den endte opp på MTV. Så jo mer jeg synes å ignorere systemet, jo mer ønsker de å vise min musikk.

- Jeg mener at hip-hop ikke er atskilt fra de menneskene som lager den. Og den har alltid en tendens til å reflektere det som foregår i samfunnet, i folks kollektive bevissthet. Hip-hop begrenser meg ikke. Det er en kultur som jeg kommer ut av, og jeg går hvor jeg føler for med musikken min. Så den vil alltid ha sine røtter i hip-hop, men jeg ønsker å være fri nok til å skape musikk jeg liker.


printPrint-versjon

tipsTips en venn:

tips
space

space

Til toppenTil toppen

ForumKommenter denne artikkelen (Krever innlogging).


space

Logg inn



Husk meg

Ny Bruker


RSS-feed

Siste 5 saker:

Ny nettside

... [mer]

20.01.2017

Ny nettside

Internasjonale sosialister har fått ny nettside: internasjonalesosialister.no ... [mer]

02.01.2017

Ingen norsk imperialist-krig! Ingen legitimitet for bombing!

... [mer]

21.11.2015

Imperialistiske stormakter har satt det syriske folket til side

30. oktober satt stormakter og diktaturer seg til bords i Wien for å drøfte hva de vil med Syria. Den syriske sosialisten Ghayath Naiss ... [mer]

18.11.2015

Deres kriger - våre døde

NPA (Frankrike) om terrorhandlingene i Paris 13. november. Oversatt til dansk av Internationale Socialister og publisert i Socialistisk ... [mer]

18.11.2015

INTERNASJONALE SOSIALISTER // PB 9226, 0134 Oslo. // Tel: 22 20 17 89 // Fax: 22 20 35 70. Epost: intsos@intsos.no. Teknisk: webmaster@intsos.no.