IS

På nettsiden:

Kontakt oss

Om IS

Temaoversikt:

1968

Afganistan

Antikapitalisme

Antirasisme

Faglig kamp

Klima

Krigen i Irak

Kultur

Kvinnekamp

Marxisme

Midtøsten

Nasjonalisme

Økonomi

Søk i arkivet

Avansert

website stats

space
space

boks Hva skjer

boks Lenker

boksInternasjonal Sosialisme

Møter, seminarer, demoer. Se hva som skjer. [mer]

Motstand på nettet [mer]

Abonner på Internasjonal Sosialisme. [mer]

Hold hendene over dyna!

thorelangfeldt.jpg

linje

Publisert: 30.04.2005

I forordet til denne boka skriver Thore Langfeldt at hans mangeårige studier innenfor sexologi gjorde at han ble nysgjerrig på hvorfor seksualiteten er så lite forandret. Hva er det som holder den fast på sitt gamle spor? Hovedfokuset i boka blir dermed negativt: på straff, skyld og skam som opp igjennom årene har påvirket vårt syn på sex. Særlig fundamentalistiske religioner og religionsutøvelse får en kritisk gjennomgang.

Men selv om boka presenterer en historisk skildring, er dens fokus mer på sexologiens historie enn seksualitetens. Du finner få referanser til folkeerotikken, og heller ikke til andre skribenter på temaet enn de teologer, psykiatere og psykoanalytikere som har konsentrert seg om det negative. Men her er det likevel nok å ta av! Boka gir rikelig med referanser og eksempler på teorier, lovforbud og behandlingsmetoder som skal holde den "onde" seksualiteten i sjakk — fremfor alt onani og homofili — og dette særlig i forhold til menn. Når kvinner først ikke får lov til å ha en selvstendig seksualitet, hvorfor bry seg om kvinnelig onani eller homofili, det kan per definisjon ikke forekomme.

Langfeldt hopper mye frem og tilbake i tid og boka preges av en del unødvendige repetisjoner. Men det gir også forfatteren en del poenger til sin påstand om at vår seksualitet, eller syn på seksualitet, ikke har forandret seg. Han kritiserer det å se på samfunnsforhold kun fra ett ståsted, for eksempel kjønn. I den forbindelse viser han til likheten mellom at borgerskapets lovforbud mot homofili i de fleste land kun gjaldt menn, og dagens Kvinnefronten og Ottar sitt feministiske perspektiv som sier at voldtekt og overgrep handler om menns dominans over kvinner og ikke noe annet, som gjør at de ikke vil forholde seg til kvinnelige overgripere.

Langfeldt skriver også at "sammenhengen mellom undertrykkelse av seksualitet og 'produksjon' av seksuelle overgrep kommer tydelig frem gjennom de høye overgrepstallene fra den angloamerikanske kultur, som er langt høyere en for Norden eller kontinentet". Han skriver samtidig at Norge avviker fra resten av Norden og har lagt seg nærmere USA og England i viktige områder som lovforbud og sensur. Her syns jeg boka har sitt mest originale stoff. Kapitlene "Sexologiens storhetstid og nazismen" er etterfulgt av kapittelet "Sexologien i Norge" — dette er ingen tilfeldighet. I Norge har sammenblanding mellom kirke og stat, samt psykiatriens sterke rolle i å definere "avvikere" og tilby "behandling", vært avgjørende.

At onani er noe av det mest skambelagte som finnes, har Langfeldt både eldre og nyere eksempler på. Ett av dem er direktør Sandberg ved Gaustad Asyl som skriver i årsrapporten for 1858 at onani er den viktigste årsak til sinnssykdom. Noe som var helt i tråd med rådende tankegang. En tråd Langfeldt tar opp senere i forbindelse med at filmen Ken Park (2003) fikk 18-årsgrense fordi den viste en gutt som onanerer til han får utløsning. Et eksempel på tåpelig filmsensur eller uttrykk for rådende tankegang?

Bokas fokus på det negative er kanskje grunnen til at det står så lite om hvordan folk faktisk forholder seg til sin seksualitet. Men at "vanlige folk" er så fraværende i boka er en svakhet. "Vår seksualitet er så lite forandret" var Langfeldts utgangspunkt, men vi får egentlig ikke noe utfyllende svar på det. At det "offisielle" synet på seksualitet — i lovverk og kirke, for eksempel — ikke har forandret seg mye, kommer tydelig fram. Det samme gjelder media. Men er det bare dette som bestemmer folks seksualitet? Er vi like autoritetstro i dag som før i historien? Som Langfeldt selv skriver: når "Fuck for forest" hadde samleie på scenen under Quartfestivalen i fjor, var det media som reagerte med sjokk, ikke publikum... Interessant!

Susan Lyden

Thore Langfeldt

Erotikk og fundamentalisme. Fra Mesopotamia til Kvinnefronten

Universitetsforlaget, 2005


printPrint-versjon

tipsTips en venn:

tips
tips
space

space

Til toppenTil toppen

ForumKommenter denne artikkelen (Krever innlogging).


space

Logg inn



Husk meg

Ny Bruker


RSS-feed

Siste 5 saker:

Ny nettside

... [mer]

20.01.2017

Ny nettside

Internasjonale sosialister har fått ny nettside: internasjonalesosialister.no ... [mer]

02.01.2017

Ingen norsk imperialist-krig! Ingen legitimitet for bombing!

... [mer]

21.11.2015

Imperialistiske stormakter har satt det syriske folket til side

30. oktober satt stormakter og diktaturer seg til bords i Wien for å drøfte hva de vil med Syria. Den syriske sosialisten Ghayath Naiss ... [mer]

18.11.2015

Deres kriger - våre døde

NPA (Frankrike) om terrorhandlingene i Paris 13. november. Oversatt til dansk av Internationale Socialister og publisert i Socialistisk ... [mer]

18.11.2015

INTERNASJONALE SOSIALISTER // PB 9226, 0134 Oslo. // Tel: 22 20 17 89 // Fax: 22 20 35 70. Epost: intsos@intsos.no. Teknisk: webmaster@intsos.no.