IS

På nettsiden:

Kontakt oss

Om IS

Temaoversikt:

1968

Afganistan

Antikapitalisme

Antirasisme

Faglig kamp

Klima

Krigen i Irak

Kultur

Kvinnekamp

Marxisme

Midtøsten

Nasjonalisme

Økonomi

Søk i arkivet

Avansert

website stats

space
space

boks Hva skjer

boks Lenker

boksInternasjonal Sosialisme

Møter, seminarer, demoer. Se hva som skjer. [mer]

Motstand på nettet [mer]

Abonner på Internasjonal Sosialisme. [mer]

Det bor fortsatt en kjøpmann på Grünerløkka

hegeramson.jpg

pilHege Ramson.

Men nå er det gjerne en muslim, ikke en jøde. Likevel har de mye til felles, skriver Hege Ramson.

linje

Publisert: 21.08.2004

Den første nordmannen var ifølge Odd Børretzen han tullingen som løp nordover etter isen. Siden gjorde en tulling eller tre det samme. Vel framme her på berget fant de seg hver sin fjelltopp. Da klarvær gjorde at de så snurten av hverandre, ble det norske språks to første ord til: Gå vekk!

Jøder fikk først adgang til landet i 1851. Siden drev nød og undertrykkelse i det østlige Europa jøder hitover. Noen slo seg ned på Grünerløkka i Oslo og livnærte seg av butikkvirksomhet. Ettersom menneskenes hjerter er uforanderlige, minner datidens jødehets om våre dagers muslimhets.

I Espen Søbyes bok Kathe, alltid vært i Norge møter vi jødefamilien Lasnik. Foreldrene kom til Norge i 1908. Attpåklatten Kathe ble født i 1927. I 1942 ble hun tatt av dage i Auschwitz, noe nordmenn gjorde lite for å hindre.

Jødehetsen hadde hatt sin modningstid. I 1911 skrev Aftenposten at jødene slo seg ned innenfor et begrenset område, at de var nesten analfabeter, men likevel arbeidssomme. De skjemmet strøket de bodde i ved å stue seg sammen på små værelser med sine store barneflokker, og de var ofte urenslige. Maten deres var utilstrekkelig tilberedt, og først etter en viss tid i landet lærte de å føre et sunt liv.

I 1929 forbød man jødene å slakte dyr etter sine religiøse forskrifter. Bondepartifører Jens Hunseid skal ha sagt: «Vi har ingen forpliktelser til å utlevere våre husdyr til jødenes grusomheter, vi har ikke invitert jødene hit til landet, og vi har ingen forpliktelse til å skaffe jøden dyr til deres religiøse orgier.»

Etter at Hitler kom til makten i 1933, ba tyske jøder om asyl i Norge. De harde tredveåra styrket ikke nordmenns gjestfrihet. «En invasjon av jøder må vi frabe oss», bemerket UD i 1933, ikke ulikt det Israel-vennlige Fremskrittspartiets holdning til dagens asylsøkere. Forakten for den avmektige har evig liv.

Da Hitler-Tyskland boikottet jødiske butikker, sukket Aftenposten på lederplass at dette skaffet jødene en beklagelig og ufortjent sympati, og at tyskerne sikkert hadde sine gode grunner. Avisen var bekymret for jødiske represalier mot det stakkars Tyskland. Avisen mottok også innlegg som tydet på mye jødehat her til lands.

Slike innlegg trykker ikke Aftenposten mer. Nå trykker de heller leserbrev med ordlyden: «X's innlegg i Aftenposten 2. des. er typisk for visse toneangivende muslimkretsers arrogante holdning til den kritikk som med god grunn rettes mot deres religion.» (19.12.2003) Ytringsfriheten skal man hegne om. Så jeg skrev motinnlegg da en pro-israelsk dame skrev at palestinske barn blir drept kun fordi farlige palestinerne bruker dem som skjold (7.5.2003). Forgjeves. Redaksjonen sa det strandet verken på kvalitet eller kvantitet, det passet bare ikke med mer Midtøsten. To andre tilsvar på diskutable Israel-vennlige leserbrev gikk det ens med.

Det bor fortsatt en kjøpmann på Grünerløkka. Nå heter han Ali eller Mustafa. Han har mange barn, spiser merkelig mat og forståsegpåere mener at han og hans like bor i ghettoer. Han er suspekt. Ikke minst fordi nå har en promille muslimske ekstremister gått til det skritt å bombe hvite, rike mennesker. Hvor tar de det fra? Burde ikke alt fra britenes nitide og groteske bombing av irakiske landsbyer på 1920-tallet til vår tids drap og lemlestelse av tusener av sivile afghanere og irakere ha tuktet disse forherdede sjelene?

Mange mener religionen deres er problemet. Som pastor Enevald Flåten i Levende Ord sier: «Islam er ikke en kjærlighetens og nådens religion, selv om norske imamer sier det. Det er en religion som står for hevn, undertrykkelse og tvang.» Og vår venn i Aftenposten fra den 19. desember sier: «Vestens åpne kulturlandskap og kampen for å realisere menneskerettighetene møtes av den islamske verden med økt undertrykkelse og en terror som fått slikt omfang at verdenssamfunnet befinner seg i en konstant dårlig allmenntilstand.»

Søbyes heltinne Kathe endte i gasskammeret. Den norske motstanden mot jødeforfølgelsen er lite å skrive hjem om. Hvordan hadde vi forholdt oss om det kom noen som ville Ali og Sahira like vondt som nazistene ville Kathe? Hadde forakten for den maktesløse vært den samme?

Hege Ramson


printPrint-versjon

tipsTips en venn:

tips
tips
space

space

Til toppenTil toppen

ForumKommenter denne artikkelen (Krever innlogging).


space

Logg inn



Husk meg

Ny Bruker


RSS-feed

Siste 5 saker:

Ny nettside

... [mer]

20.01.2017

Ny nettside

Internasjonale sosialister har fått ny nettside: internasjonalesosialister.no ... [mer]

02.01.2017

Ingen norsk imperialist-krig! Ingen legitimitet for bombing!

... [mer]

21.11.2015

Imperialistiske stormakter har satt det syriske folket til side

30. oktober satt stormakter og diktaturer seg til bords i Wien for å drøfte hva de vil med Syria. Den syriske sosialisten Ghayath Naiss ... [mer]

18.11.2015

Deres kriger - våre døde

NPA (Frankrike) om terrorhandlingene i Paris 13. november. Oversatt til dansk av Internationale Socialister og publisert i Socialistisk ... [mer]

18.11.2015

INTERNASJONALE SOSIALISTER // PB 9226, 0134 Oslo. // Tel: 22 20 17 89 // Fax: 22 20 35 70. Epost: intsos@intsos.no. Teknisk: webmaster@intsos.no.