IS

På nettsiden:

Kontakt oss

Om IS

Temaoversikt:

1968

Afganistan

Antikapitalisme

Antirasisme

Faglig kamp

Klima

Krigen i Irak

Kultur

Kvinnekamp

Marxisme

Midtøsten

Nasjonalisme

Økonomi

Søk i arkivet

Avansert

website stats

space
space

boks Hva skjer

boks Lenker

boksInternasjonal Sosialisme

Møter, seminarer, demoer. Se hva som skjer. [mer]

Motstand på nettet [mer]

Abonner på Internasjonal Sosialisme. [mer]

Film

Frida – et smertefullt portrett

FILMEN om Frida Kahlo tegner et bilde av en sammensatt kvinne. Den gir oss et episodisk innblikk i livet til en kunstner som levde i mellomkrigstidas Mexico.

linje

Publisert: 09.01.2003

Filmen følger Frida Kahlo (spilt av Salma Hayek) fra hennes første spillopp med Diego Rivera, maler og kvinnebedårer. Året er 1922. Hun har kjæreste, familien elsker henne til tross for hennes frisinn. Alt blir snudd på hodet når hun kræsjer med bussen og får knust bein i hele skjelettet. Fra den dag er hun fanget i sin kropp i smerte, og ved fysisk funksjonshemming.

- Før spurte du meg alltid om mine planer. Det gjør du ikke lenger, som Kahlo sier til sin far i filmen.

- Hva er dine planer, Frida, spør faren tilbake.

- Denne krøplingen skal lære seg å gå og så skal jeg utrette noe, svarer hun.

Kahlo starter å male, mens hun venter på å komme seg etter den ene operasjonen etter den andre. Hennes motiv blir hennes egen kropp og eget sinn.

Når hun kan gå igjen oppsøker hun kunstneren hun kjenner til, Rivera, for å få hans oppfatning av hennes malerier. Det blir starten på et forhold som utvikler seg fra vennskap til giftemål. Det er et komplisert kjærlighetsforhold som er hovedfokus gjennom filmen.

I bakgrunnen introduseres vi får ulike miljøer og byer - det radikale miljøet i Mexico, kommunistpartiet, reisen deres til New York og så videre. Det samtidsbildet vi får blir utydelig. Det er synd at filmskaperne ikke har tatt seg bedre tid til å skildre samtida. Slik filmen er, må du kunne din historie for å vite bakgrunnen for mange av hendelsene i filmen. Underlig nok er det Trotskis liv og levne vi blir best introdusert til.

Skaperne av filmen har valgt å speile Kahlos liv gjennom hennes kunst. Både hendelser og hennes indre liv skildres i en sammensmeltning av malerkunst og biografi. Det er elegant gjort.

Fargene i filmen ligger opp mot fargene i hennes malerier. Det gir en kort presentasjon av kjente malerier av Kahlo for de som ikke kjenner henne fra før.

I møte med Frida Kahlos malerier opplever du kroppslig smerte. Du stilles overfor spørsmålet om kroppen som fengsel og hvordan det går an å holde ut vedvarende smerte. Ved å bringe inn Kahlos kunst i filmen stilles du overfor samme spørsmål.

Jeg synes derimot det blir en enkel løsning for å få fram smerten Kahlo levde i. Du føler ikke at hun lever i kronisk smerte gjennom Hayeks skuespill, men blir minnet på det gjennom referansene til bildene.

Jeg satt og så filmen med småsmerter i korsryggen etter å ha trent for hardt i iver etter å holde nyttårsforsettet mitt. Jeg har ikke slik mobilitet som den Hayek oppviste på lerretet. Å leve med kroniske smerter betyr oftest å leve med mindre bevegelighet.

Hvis du "tar den helt ut", som Kahlo gjorde til stadighet i sitt liv må det ha straffet seg for henne "dagen derpå". Det får vi aldri oppleve i filmen. Det er bare når smertene er på det verste og hun synlig er funksjonshemmet at Hayek spiller syk. Dette er ikke troverdig.

Til tross for innsigelsene er filmen verdt å se. Frida gir et godt portrett av en kunstner med malerier som er like aktuelle i dag som den gang hun malte dem. Det er en energisk film om kjærlighet og begjær – med en bestemt og tidvis ulykkelig person.

Vidar Haagensen

"Frida"
Regi: J. Taymor


printPrint-versjon

tipsTips en venn:

tips
tips
space

space

Til toppenTil toppen

ForumKommenter denne artikkelen (Krever innlogging).


space

Logg inn



Husk meg

Ny Bruker


RSS-feed

Siste 5 saker:

Ny nettside

... [mer]

20.01.2017

Ny nettside

Internasjonale sosialister har fått ny nettside: internasjonalesosialister.no ... [mer]

02.01.2017

Ingen norsk imperialist-krig! Ingen legitimitet for bombing!

... [mer]

21.11.2015

Imperialistiske stormakter har satt det syriske folket til side

30. oktober satt stormakter og diktaturer seg til bords i Wien for å drøfte hva de vil med Syria. Den syriske sosialisten Ghayath Naiss ... [mer]

18.11.2015

Deres kriger - våre døde

NPA (Frankrike) om terrorhandlingene i Paris 13. november. Oversatt til dansk av Internationale Socialister og publisert i Socialistisk ... [mer]

18.11.2015

INTERNASJONALE SOSIALISTER // PB 9226, 0134 Oslo. // Tel: 22 20 17 89 // Fax: 22 20 35 70. Epost: intsos@intsos.no. Teknisk: webmaster@intsos.no.