IS

På nettsiden:

Kontakt oss

Om IS

Temaoversikt:

1968

Afganistan

Antikapitalisme

Antirasisme

Faglig kamp

Klima

Krigen i Irak

Kultur

Kvinnekamp

Marxisme

Midtøsten

Nasjonalisme

Økonomi

Søk i arkivet

Avansert

website stats

space
space

boks Hva skjer

boks Lenker

boksInternasjonal Sosialisme

Møter, seminarer, demoer. Se hva som skjer. [mer]

Motstand på nettet [mer]

Abonner på Internasjonal Sosialisme. [mer]

Film

Skarpladd dokumentar!

"BOWLING for Columbine" er en forrykende god dokumentarfilm om amerikansk våpenkultur. I dokumentarfilmens åpningssekvens får regissør Michael Moore ei rifle som bonus for å åpne en bankkonto. Derfra tas du med på en oppdagelsesreise i det amerikanske samfunn. Et samfunn bygd på frykt og kamp for overlevelse.

linje

Publisert: 06.02.2003

@nt1:Michael Moore har i sine tidligere dokumentarer tatt for seg det amerikanske samfunnet fra andre synsvinkler. Gjennom Roger and Me og The Big One har han henholdsvis gått til angrep på General Motors og Nike.

Hans siste bok Stupid White Men har ligget som nummer 1 på bestselgerlista i USA i flere uker. Moore har nå satt mål av seg av å få Bush ut av det ovale rom. Vi kan se fram mot neste dokumentarfilm.

Foreløpig kan vi nyte Bowling for Columbine. Filmen tar utgangspunkt i skyteepisoden på Columbine high school i 1999, da to elever gikk inn og skjøt ned 12 medelever og en lærer før de skjøt seg selv. Tittelen henspeiler på det faktum at de to elevene hadde spilt bowling før de gikk til skolen og gjennomførte massakren. Men Moore gjør mer enn å se på amerikansk våpenkultur. Det er en grenseløs kritikk av det amerikanske samfunnet. Drapstallene blir bare et symptom Moore bruker som utgangspunkt for kritikk av maktforholdene og en totalt fraværende velferdsstat.

Frykten som kulturelt og sosialt fenomen blir fokus i filmen. Moore langer ut mot mediemakta. Gjennom nyhetssendinger og populærkultur fores det amerikanske publikum med frykt. Om det handler om farlige svarte voldsmenn eller killer-bees strider dette bildet med virkeligheten.

På den andre siden viser Moore hvordan frykten for de som er annerledes enn pen og pyntelig middelklasse blir holdt under sosial kontroll i samfunnet. Her illustreres det med skolen, og er med på å gi en forklaring til hvorfor disse skoledrapene forekommer.

Avslutningen av dokumentaren er verd pengene i seg selv. Gjennom hele filmen er Charlton Heston, mektig president i The National Rifle Association, blitt bygget opp som hatobjekt. Moores intervju hjemme hos Heston er en perle.

Konspirasjon?

@nt:Dokumentaren er en utrolig oppvisning i oppfinnsom kryssklipping, små animasjoner, mosaikk av gamle filmsnutter og Moores slentrende gravejournalistikk. Spesielt den humoristiske animasjonen som i løpet av et par minutter utlegger teorien om hvites frykt for svarte er flott. Moore bygger på de klassiske emosjonelle grepene hans motstandere i medieindustrien bruker. Vi som uanstrengt følger med i hans oppgjør med makt av alle slag nyter det.

Anmeldere av filmen mener Moore bygger opp konspirasjonsteorier. Påfallende er at alle elsker filmen. Jeg tror Moore er utsatt for det skarpe kritikere av det kapitalistiske samfunnet ofte utsettes for. Når de faktisk peker på fundamentale feil ved måten samfunnet er organisert på får de ros for å være gode kritikere, men blir avfeid for å presentere konspirasjonsteorier, være for subjektive eller å se forholdene svart/hvitt.

I Dagsavisen ufarliggjøres flere elementer av filmen på denne måten. Et eksempel er der Moore bygger opp et resonnement om hvorfor en seks år gammel gutt kunne få tak i et våpen og skyte en seks år gammel jente på skolen. Han viser hvordan moren ikke kunne være der for sønnen fordi hun måtte reise flere timer hver dag til arbeid. Hun måtte delta i et arbeid for trygd-program, drevet av våpenprodusenten Lockheed Martin. Denne jobben var ikke nok til å greie utgiftene, så hun måtte ha enda en jobb ved siden av. Dette strakk heller ikke til. Hun mistet leiligheten og måtte flytte inn hos sin onkel. Der fant sønnen våpenet han skjøt jenta med, mens moren satt på bussen på vei til arbeid.

Det er først når Moore gjorde disse sammenhengene klare at han treffer spikeren på hodet. Det er da det svinger av filmen. Han tar tak i sosiale og økonomiske forhold og viser hva det fører til for enkeltmennesker.

Det er bare å ta av seg capsen for den oppmerksomhet Moore har fått rundt denne filmen.

Den har relevans for norske forhold også. Hva skal til for at vi tar i bruk de våpnene vi har liggende rundt i de tusen hjem?

Det sprøe, eller humoristiske, med filmen er at det er Marilyn Manson som målbærer moralen. Han blir intervjuet når han kommer til Littletown, byen der Columbine high school ligger. Manson fikk skylda for at massakren fant sted.

- Hva vil du si til folkene i Littletown, spør Moore.

- Jeg vil ikke si noe, men jeg vil lytte til hva de har å si. De har ikke blitt spurt, svarer Manson.

Vidar Haagensen

"Bowling for Columbine"
Regi: Michael Moore


printPrint-versjon

tipsTips en venn:

tips
tips
space

space

Til toppenTil toppen

ForumKommenter denne artikkelen (Krever innlogging).


space

Logg inn



Husk meg

Ny Bruker


RSS-feed

Siste 5 saker:

Ny nettside

... [mer]

20.01.2017

Ny nettside

Internasjonale sosialister har fått ny nettside: internasjonalesosialister.no ... [mer]

02.01.2017

Ingen norsk imperialist-krig! Ingen legitimitet for bombing!

... [mer]

21.11.2015

Imperialistiske stormakter har satt det syriske folket til side

30. oktober satt stormakter og diktaturer seg til bords i Wien for å drøfte hva de vil med Syria. Den syriske sosialisten Ghayath Naiss ... [mer]

18.11.2015

Deres kriger - våre døde

NPA (Frankrike) om terrorhandlingene i Paris 13. november. Oversatt til dansk av Internationale Socialister og publisert i Socialistisk ... [mer]

18.11.2015

INTERNASJONALE SOSIALISTER // PB 9226, 0134 Oslo. // Tel: 22 20 17 89 // Fax: 22 20 35 70. Epost: intsos@intsos.no. Teknisk: webmaster@intsos.no.